Gotland360

Gotland bör upplevas på cykel och vi ger dig chansen att göra just detta på bästa möjliga vis

Välkomna till Gotland360 2019!

Gotland360 är ett tvådagars cykellopp som går i mitten av september runt hela Gotland. 2019 går det 14-15 september med en extradag på Fårö den 13:e september för de som inte kan få nog av fin cykling. Det är ett arrangemang med betoning på cykling, god mat, upplevelser och social samvaro. Vad det gäller cyklingen så cyklar vi på asfalt och gärna nära kusten. Det är lite trafik i september så vägarna är nästan bilfria. Dessutom finns det inte mycket till backar, men motvind har vi gott om. Vi får massor av beröm för den mat som serveras samt den trevliga samvaron. Ofta gotländska delikatesser såsom helgrillat lamm, rökt flundra och saffranspannkaka, plus mycket annat både i depåer och till luncher.

Hela Gotland är ju bekant för sin skönhet. Vi har valt att lägga såväl logi som depåer på lite speciella platser, vackra gårdar och natursköna platser.

Genom åren har vi förstått att många ser vårt cykellopp som årets bästa cykelhändelse. Här cyklar du i din egen takt och hittar snabbt kamrater som håller samma tempo. Tidtagning har vi inte, på Gotland stressar vi inte. Men du som vill cykla snabbt får givetvis göra det. Vi ser till att du får den service du behöver ändå. Start och mål är i Visby, en medeltida stad med gamla anor och en ringmur runt staden. Sträckorna är: Gotland360 (396 km) alternativt Gotland270 (293 km) eller Gotland180 (212 km) för de som vill cykla en lite kortare variant. Fårörundan är ca 7,5 mil. Dessutom så finns i år även Holmhällar250 som är ca 284 km.

Från och med 2019 kommer Gotland360 att arrangeras av Gotland360 Bike Event AB, ett bolag som drivs av Philip Willners, initiativtagaren & idésprutan till just Gotland360. Gissa om det finns idéer för framtiden…

Mycket varmt välkomna till Gotland360!

Cykelloppets historia

Det började med att Peter Petersen och Philip Willners fick för sig att cykla från Visby, via Hoburgen, och hem till Norrlanda. En sensommardag 2005 genomfördes cykelturen på 20 mil och en ide var född, nämligen att låta andra vara med om denna upplevelse. Året därefter genomförde fyra cyklister hela varvet, som ett test på var man kunde lägga bansträckningen och var det var lämpligt att ha depåer. Nu hade vi fått blodad tand och bildade en cykelförening vid namn Cykelklubben Gotland360. Vi anslöt oss till Svenska Cykelförbundet och var nu igång med verksamheten, att anordna ett motionslopp runt Gotland i mitten av september. Nästa år var det första officiella året med 23 deltagare. Peter och Torgny Björkqvist körde följebil, Philip grillade lamm och Lene Scharff såg till att cyklisterna fick mat i magen. Det var en prövning för oss, men vi lyckades ro det iland. Nu gick ryktet om att det fanns ett härligt lopp på Gotland, ett socialt lopp med massvis av god mat. 360 km på två dagar på nästintill bilfria vägar.

2008 kom det 59 stycken till start. Nu hade Lars- Olof Larsson och Lasse Dahlman anslutit sig till skaran funktionärer. Vi hade som vanligt övernattningen i Katthammarsvik, fast nu på pensionat Borgvik. Perfekt ställe att vara på. Inför 2009 strömmade anmälningarna in, vi dubblade till 118 st cyklister. Det var detta året då vi blev utnämnda till ”Årets Motionslopp”. Men vilka dagar det var, solsken och vindstilla. Inte undra på att vi kände oss bäst i världen på att arrangera cykellopp. Sedan kom 2010 med motvind, regnskurar och 175 cyklister. Nu fanns även ett alternativ till hela varvet runt, en genväg för de som vill uppleva Gotland men inte cykla så långt. Trots att vädret spelade oss ett spratt så var de allra flesta helt saliga över loppet. Dessutom så gick vi ur Svenska Cykelförbundet 2010 då deras regler om hur ett motionslopp skulle anordnas inte stämde överens med våra idéer.

2011 års upplaga, den femte i ordningen, då vände vi på varvet för att få uppleva Gotland från andra vinklar. Speciellt Fårö blev intressant då vi cyklade där på lördagen. Övernattningen för första gången på Ljugarn.

Sedan blev det år 2012 och vi höll fast vid medurs varv. Många var det som tog Fårö som visade sin bästa sida. På kvällen hade vi utökat med ett stort tält där vi hade ett reggae- band som spelade, mycket populärt. 2013 så valde vi att cykla söderut första dagen och vilket enastående väder vi fick. Dessutom så hade vi cykelguidning genom Visbys gränder, föredrag med Gunnar Ohlanders och pastaparty på fredagskvällen som en liten extrabonus. Vi fick också uppleva det vi en gång drömt om , nämligen mer än 360 cyklister på startlinjen.

2014 gjorde vi helgen ännu längre, då vi inkluderade Fårö på fredagen. 126 cyklister tog det bästa beslutet genom att vara med även där. Nya depåer som var fantastiska, en mycket spännande bansträckning och ett sagolikt väder bidrog till succé och många lyriska cyklister. På kvällen höll Hanna Mi Jakobson en föreläsning om sin cykeltur på 3000 mil, från Kanada till Eldslandet, Calle Brobäck guidade genom Visby och pastaparty på Maltfabriken gjorde det till en bra uppladdning. Vi ( 389 st) cyklade söderut i ett storslaget väder och väl på Ljugarn väntade 19 helgrillade lamm och det cyklande bandet Överrock stod för musiken. Söndagen lite motvind, men ändå varmt och soligt. Alla var rörande överens om att detta var nog den bästa turen hitintills, så många leenden på glada cyklister.

2015: Vi började med en alldeles fantastisk dag på Fårö. 175 cyklister cyklade 7,5 mil och njöt av både god mat och fin cykling. På eftermiddagen var det premiär för Bike Expo i en alldeles unik lokal, nämligen S:ta Karins ruin mitt inne i Visby. På kvällen var det den sedvanliga pastan, återigen på Maltfabriken. 250 kom för att äta, snacka och lyssna på Fredrik Emdéns intervju med Marcus Ljungqvist om hans cykelkarriär. På lördag morgon start vid hamnen och ledsagade av en riddare så slingrade sig 408 cyklister genom Visby innerstad. Söderut i motvinden till Hoburgen och styrde sedan mot Ljugarn. Här var det middag och trivsamt. Dagen efter så rullade gänget mot Fårösund och med ett cykelvänligare väder så gick det galant ända in i mål där fanfarstötar hördes vid målgången. Efter att det bytts om och sista måltiden serverats så skildes de nyfunna vännerna åt, de flesta tog båten hem med många goda minnen i bagaget.

2016: kanske det bästa loppet någonsin, både vädermässigt och som arrangemang. Tala om lyckliga cyklister, idel glada miner. Vi startade traditionsenligt på Fårö, där Ove hade lagt en 7,5- milabana med tre fina depåer, varav den sista var på hans och hustruns egen gård. Solen sken och de 208 cyklisterna likaså. På kvällen pastaparty och med Jesper Lissmark Hult som föreläsare om sin enhjulscykling från Nordkap till Gibraltar. Lördagsmorgonen var lite gråare start, men det klarnade upp allteftersom vi kom söderut. Nya vackra Ekstakusten cyklades och i Nisseviken serverades det Guteglass i stora lass. Mycket uppskattat! På festen i Ljugarn var det full fart, både i kök och i tälten. 30- talet femårsjackor delades ut och likaså 10- årstavlan fick premiärvisas och delas ut till 8 st cyklister och funktionärer. Söndagen bjöd också på vindstilla och blå himmel, kan det bli så mycket bättre n så här? När alla kommit i mål på eftermiddagen så var det ett enda stort härligt lyckorus när vi samlades i Maltfabriken för en sista måltid. Ett fantastiskt firande av ett lopp som nu fyllt tio år och som bjöd på ett riktigt kalas, med både glass och Visbytårta.

2017: Ett rekordstort antal cyklister, 550 st, kom till start en regnig lördagsmorgon. Men vad gjorde det att det regnade och blåste stark motvind ner till Hoburgen, alla cyklade med ett stort leende på läpparna. Vi hade en ny variant i form av Holmhällar250, med boende och festmåltid nere på södra Gotland. Det var 130 av våra cyklister som nappade på denna utmaning. Söndagen bjöd på bättre väder, med uppehåll och lite vind. Just det, på fredagen tog sig ca 250 cyklister till Fårö för att cykla där, kaptenen på färjan gjorde en full 360 för de förvånade cyklisterna ombord och på kvällen så pratade Thomas Löfkvist om sin karriär som proffscyklist.

2018: Ännu flera, mycket bättre väder. Närmare 680 personer deltog. Enbart Fårörundan lockade 300 personer och när Gunnar Ohlanders höll föredraget om sin cykling tvärs över USA blev det för första gången fullsatt på Maltfabriken. Årets Holmhällar250 blev en toppentillställning och genidraget med att ha allt, förutom boendet, samlat på Sjöviksgården på Ljugarn blev en perfekt lösning. Och som grädde på moset överraskades vi alla av att två av våra cyklister bestämde sig för att gifta sig på hamnen på lördagsmorgonen, med alla andra cyklister som bröllopsvittnen. Vilken start på ett äktenskap och ett cykellopp!!

Vi är ett litet glatt gäng som anordnar detta motionslopp, men har god hjälp av familjer, vänner och cyklister på olika vis. Vi lägger ut arbeten (depåer, luncher mm) på företag och föreningar. Destination Gotland hjälper oss med att boka båtresa och boende i Visby. Vår målsättning är att i framtiden fortsätta göra Sveriges bästa motionslopp varje år.

Om du vill engagera dig i vårt Gotland360 så är du varmt välkommen. Vi behöver all hjälp vi kan få för att utveckla loppet. Det är inte meningen att vi ska vara störst. Bara bäst, vackrast och godast.